Solar og BIMobject styrker det strategiske samarbejde inden for digitalt byggeri

Pressemeddelse May 31, 2017

Som digital sourcing- og servicevirksomhed driver og høster Solar de fordele, der er ved at forbedre produktiviteten i byggebranchen, og vi tror på det digitale byggeri. Derfor leverer vi nu et komplet radiatorprogram og understøtter muligheden for at designe og dimensionere en varmeløsning digitalt. Samtidig skaber vi mulighed for at inddrage leveranceaspekter allerede i designfasen.

Fundamentet for digitialisering af byggeriet er bygningsinformationsmodellering (BIM), og svenske BIMobjects teknologi understøtter alle værdikædens interessenter. Så når Solar nu lægger hele sit radiatorprogram af mærket Thermrad® ind i verdens største og hurtigst voksende digitale system til indholdsstyring af BIM-objekter, er der lagt op til langt mere end produktsalg.

- Vi opsøger fælles forretningsmuligheder i berøringsfladen mellem BIMobject og Solar, og det første innovative tiltag er nu en realitet. Med dette komplette program understøtter vi muligheden for at designe og dimensionere en varmeløsning digitalt, påpeger Hugo Dorph, Chief Commercial Officer.

Med radiatorprogrammet følger unikke muligheder for at linke værdien af de digitale produkter og produktinformation sammen med logistik. Det betyder eksempelvis, at allerede når man modellerer en bygning, kan man vælge produkter ud fra tilgængelighed via Solar Fastbox®.

- Solar arbejder for øget produktivitet, og vi tror på, at det digitale byggeri kan være med til at skabe en mere effektiv proces og fjerne spild. Derfor lægger vi vægt på at inddrage leveranceaspekter allerede i designfasen - eksempelvis at optimere en løsning i forhold til effektiv byggepladslogistik og i forhold til facility management. Byggefasen er ti gange så dyr som designfasen, og vedligeholdet i bygningens levetid er ti gange så dyr som selve byggeriet. Så der er enorme besparelser i at kunne kigge fremad i byggeriets værdikæde, og det vil Solar gerne bidrage med, understreger Hugo Dorph, Chief Commercial Officer.

Større synlighed
Samtidig betyder den digitale tilstedeværelse af Solars Thermrad®-radiatorprogram større synlighed og direkte adgang til arkitekter og ingeniører, ligesom Solars produktsortiment bliver bredt kendt i byggeriet og mere attraktivt for beslutningstagere i den offentlige sektor.

Forventningen er, at en række forskellige kriterier og individuelle præferencer vil afgøre kundernes valg af materialer i fremtiden. Det kan eksempelvis være funktionalitet, effektivitet og logistik.

- Solar er vant til at tænke i helheder og skabe samlede løsninger. Så også når vi leverer digitale løsninger, tager vi naturligvis højde for selve installationen og logistikdelen. For nogle kunder spiller funktionalitet den største rolle, mens miljøhensyn og sporbarhed kan være udslagsgivende for andre. Vi vil gøre vores kunder til vindere, og derfor skal vores pakkeløsninger kunne rumme det hele, pointerer Peter Pedersen, Vice President, Commercial Market.

For flere oplysninger, venligst kontakt:

Hugo Dorph, Chief Commercial Officer – tlf. 2872 0080
Peter Pedersen, Vice President, Commercial Market – tlf. 7652 7201
Charlotte Risskov Kræfting, Director, Stakeholder Relations – tlf. 4034 2908