Mød Bente: Vild med ingeniørarbejde

Da teknisk supporter Bente Petersen startede på ingeniørstudiet tilbage i 1977 for at blive elektriker, var hun alt andet end almindelig. Ud af 179 studerende, var Bente den eneste kvinde. Drevet af ambitionen om at gå sine egne veje tog hun en beslutning om altid at gøre sit bedste – en filosofi, hun stadig stræber efter i dag.

Når Solars industrikunder ringer for at få teknisk hjælp, bliver de budt velkommen af et team på ni industrieksperter. De svarer på industrirelaterede spørgsmål, som spænder fra hjælp til at finde de rigtige transientbeskyttelseskomponenter til vejledning om at fastslå en korrekt potentialudligning.

Selvom det lyder som latin for de fleste, er det blot nogle af de mange udfordringer, Bente og hendes team møder i dagligdagen.

Vejen til succes er hård
Med en baggrund i elbranchen er Bente nu diplomingeniør i stærkstrømsteknologi - en titel, hun fik som 49-årig. Over årene har hun både arbejdet i kundeservice og som salgsingeniør og Key Account Manager, så det at holde fokus på kunden er dybt forankret i Bentes tankegang. Og hun er vidt respekteret for sine evner og viden – men det har ikke altid været tilfældet. 

- Da jeg bestod eksamen fra teknisk skole, var jeg glad for at være elektriker, fordi det er det, jeg elsker at arbejde med, forklarer Bente. 

Men at være den eneste kvinde i en mandsdomineret verden var ikke let, og der var åbenbart ikke nogen ledig stilling til Bente. Men når man elsker det, man laver, så kan man ikke give op, og til sidst besluttede hun at fortsætte sin uddannelse på el-området.

Som uddannet elinstallatør fik Bente endelig et job hos en lokal el-grossist. Støttet af en chef, der så hendes potentiale, blev hun en del af et ekspertteam, som supporterede deres kunder. Hun oplevede, hvordan nogle kunder nægtede at tage imod hendes råd, fordi hun var kvinde, men da hun var eksperten, kunne man ikke ”komme uden om hende”. 

- Det var en hård tid, men når jeg ser tilbage, er det også det, der formede mig. Jeg lærte på den hårde måde ikke at give op. Og jeg lovede mig selv, aldrig at blive doven. Jeg er bund-nysgerrig, og jeg vil vide, hvad der er at vide inden for mit område.

Ansporet af nogle af sine kunder fortsatte hun sine studier for at blive el-installatør. Barselsorlov var ikke accepteret på skolen, så blot inden for to uger var hun tilbage på skolebænken – denne gang med sønnen ved sin side.

Altid at have kunden i fokus
Bente har besteget mange bjerge i sin karriere - en karriere, som dækker både de fortsatte studier, teknisk support og et job som salgsingeniør og Key Account Manager. Karrieren har bragt hende til Solar ad to omgange, og da hun vendte tilbage til Solar i 2015, blev hun en del af industrisupport-teamet – en rolle, som passer godt til hende. Både blandt kunder såvel som kolleger er hun kendt for sin dedikation til sit arbejde. En baggrund i salg har gjort det særlig klart for hende, hvorfor det er så vigtigt altid at fokusere på kunderne. 

- Vi ønsker, at vores kunder skal føle sig velkomne, når de henvender sig til Solar. Vi sikrer os, at vi giver dem vores fulde opmærksomhed, fordi det er, hvad de fortjener. 

Nogle gange spørger de teamet om noget, som teamet ikke ved lige her og nu, men Bente ser det blot som en udfordring. Hun stopper ikke, før hun kender svaret – fordi kunderne har brug for det – og hun lærer noget af det.

Bente ser også meget frem til lanceringen af Solars nye webshop

- Det er vigtigt, at vi er synlige for vores kunder, og den nye webshop vil være et enormt løft for vores kunders oplevelse hos os.

En ingeniørfamilie
Når Bente er hjemme, er hun stadig ingeniør. Hendes ingeniørmand er lige så nysgerrig på teknik, som hun er, og deres ingeniørsøn elsker at lege” med. Måske er det derfor, at hun er et naturtalent, når det handler om at inspirere de lokale 8. klasser, når de besøger Solar for at se eksempler på, hvorhen el-uddannelsen kan føre dem.