Transport og infrastruktur i 1920’erne og 1930’erne

I de første årtier af 1900-tallet er fascinationen af de nye transportmidler - automobilen, flyvemaskinen og oceandamperen - stor. 

 

Automobilen:
Den første internationale biludstilling i Danmark bliver holdt i 1902 og vækker stor interesse. I 1910 findes der i landet i alt 678 personbiler. Automobilens betydning for både person- og varetransport stiger betragteligt i mellemkrigstiden. I 1920 er der 15.635 personbiler i Danmark, og antallet er i 1930 vokset til 69.827. 

 

I de første år benytter Nordisk Solar Compagni hestevognstransport til at bringe varer til banen.  I 1919 er der 82 biler i Kolding, og da Solar i 1921 anskaffer firmaets første bil, er antallet steget til 297.

 

For almindelige mennesker er hestevogn eller cykel stadig det mest benyttede transportmiddel.
I 1924 anlægger Ford-fabrikkerne den første samlefabrik i Danmark, og masseproduktion gør hurtigt bilen billigere. Solars første rejsende sælger N.C. Jehrbo får bil stillet til rådighed samme år.

 

Kolding får sin første rutebilstation i sommeren 1932. Det gør det muligt for byens handlende og andre at sende pakker og gods ud i oplandet. Da Solar begynder at åbne filialer i større byer i Danmark, forsøger Jacob Jørgensen altid at finde lokaler i samme gade eller tæt ved den lokale rutebilstation.

 

Tog:
Jernbanenettet dækker på denne tid hele landet. Kolding har i 1917 foruden Statsbanernes banegård yderligere to stationer, hvorfra privatbanerne Sydbanen, Troldhedebanen og Egtvedbanens tog sørger for person- og godstransport til Hejlsminde, Vamdrup, Vorbasse, Grindsted, Troldhede samt Egtved. I 1935 bliver de danskproducerede røde lyntog indsat mellem København og Jylland.

 

Broforbindelser:
I 1930’erne igangsætter staten også brobyggerier. Både Lillebæltsbroen fra 1935 og Storstrømsbroen fra 1937 er selv i international sammenhæng store og teknisk krævende projekter. Brobyggeriet skal effektivisere færdslen for både bil og tog, varestrøm samt arbejdskraft.

 

Flyvemaskinen:
Den danske flyvepioner J.C.H. Ellehammer foretager i 1906 sin første flyvning. Det Danske Luftfartsselskab bliver stiftet i 1918, og Københavns Lufthavn i Kastrup åbner i 1925.